It's all about Intuition

Intuition är namnet på en doftserie som är en del av H&M's nya beauty department och jag har köpt showergel, parfymolja och bodyscrub. Serien innehåller även duscholja, bodycreme, bodyoil och en parfym i vaxform. Bodyscruben är först ut. 

 Beskrivning

Intuition body scrub är en manuell scrub, dvs en scrub med små skrubbkorn i, med krämbas. H&M beskriver den som "En rengörande scrub med aprikoskärnor och grönt te som hjälper till att återställa huden och göra den mjuk. Passar alla hudtyper". De skriver också att den ska användas i duschen och masseras in i cirkelrörelser, för att sedan sköljas av. Skönt att de förklarar hur man använder en bodyscrub. Jag valde dock att gå emot instruktionerna som den rebell jag är, men mer om det lite längre ner. 

Enligt etiketten innehåller den något som heter Avenacare. Efter lite googlande kunde jag hitta att det är ett svenskt företag som urvunnit beta glukan ur havre på något innovativt vis och skapat det här ämnet. Det ska tydligen vara hypoallergieniskt, fuktgivande och lugnande. Det här var ett nytt ämne för mig och jag kommer nog nörda ner mig i det.  Vill du läsa mer kan du göra det här.  

Doft  - 3/5

Doften är sofistikerad på gränsen till tantig. Tant är inget negativt i min bok utan är mitt sätt att beskriva en doft som är mer komplex, ofta lite blommig och svår. Det är väldigt svårt att förklara. Den har noter av bergamott och en hint av något blommigt som jag har att identifiera. Det luktar lite som ett ört-te med mint jag druckit för hundra år sedan. Doften är i vilket fall mycket mer sofistikerad än det vi är vana vid från H&M's tidigare kroppsprodukter. 

Resultat - 4/5

Den här scruben ger en väldigt behaglig upplevelse. Lätt kylande och kan användas till varje dusch. Jag använde den som en traditionell scrub dock utan använde den innan dusch på torr hud. Då kunde jag skrubba ordentligt och lite räckte en lång väg till skillnad från i duschen. Scruben gled bara om kring och jag kunde inte utnyttja kornen på något vettigt sätt. Jag som vanligtvis inte är ett stort fan av krämbaserade scrubbar är ändå rätt imponerad av känslan på denna, utanför duschen that is. Den är lätt som vispad grädde och kornen känns lagom stora för en lättare exfoliering. I och med att den är rätt mild rår den inte på mina torraste partier men de partierna kräver det tunga artilleriet så jag kan inte klaga på resultatet. 

Förpackning - 4/5

Förpackningen är en matt krämvit plastburk med svart lock. Funktionsmässigt passar den här typen av förpackning till scrubbar, OM man kan bortse från hygien-aspekten. Jag kan bortse från det när det kommer till produkter som tvättas av relativt snabbt efter applicering. Designen är snygg så jag har inte mycket att klaga på förutom en liten detalj. Folien som satt över burken hade ingen flik så det var riktigt svårt att ta sig in. Det slutade med att jag fick ta en kniv, sticka hål på folien och sedan rycka bort den. Det blev kladdigt och onödigt meckigt. 

Helhet - 4/5

Som bodyscrub att använda i duschen får den ett njae i betyg. När man börjar med torr hy är den dock toppen. Så skit i instruktionerna och kör på torrskrubbande. Din hud kommer att tacka dig (läs: mig, det var ju jag som tipsade). 

Pris - 250 ml 99 kr 

 

Allmänt, Kropp | Body, H&M, H&M beauty department, Intuition body scrub, bodyscrub, recension | |
Upp